Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut

Budgeten i sammanfattning

Det budgetförslag som presenteras i skrivelsen innebär sammanfattningsvis en ökning av intäkter och kostnader för 2009 i förhållande till den rambudget som antogs av Kyrkomötet år 2007. Ökningen beror på en rad faktorer, som bidrag till bostadsprojekt på Olivberget enligt beslut vid förra Kyrkomötet, ökade kostnader för utlandskyrkans drift och underhåll, ökade ambitioner för den internationella verksamheten och verksamhetsövergång från Svenska kyrkans församlingsförbund. För 2010 innebär förslaget en sänkning i förhållande till nuvarande rambudget.

I följande analyser avses med Nuvarande rambudget den budget som antogs av Kyrkomötet år 2007 och avsåg perioden 2008–2010 (KsSkr 2007:1). Alla belopp anges i miljoner kronor (mnkr) där inte annat anges.

Viktiga budgetantaganden

I kommentarer till rambudgetens huvuddelar kommenteras de antaganden som ligger till grund för budgeten. Inledningsvis lyfts här fram några av de viktigaste:

♦ Kyrkoavgiftsunderlaget ökar med inkomstutvecklingen i samhället enligt Sveriges Kommuner och Landstings prognos för skatteunderlagets utveckling, nedjusterat med 2 procentenheter för hänsyn till minskande medlemsandel, demografiska förändringar m.m. Den förväntade intäkten i form av allmän utjämningsavgift står i direkt relation till avgiftsunderlaget. Till skillnad från församlingsnivån finns för den nationella nivån ingen effekt från slutavräkning av kyrkoavgift.

♦ Nettokostnaden för stiftsbidragen påverkas av utdelningen från prästlönetillgångarna. Dessa antas under planeringsperioden komma att långsamt förbättras. Förvaltningen av prästlönetillgångarna är skattebefriad till och med inkomståret 2009. Budgeten förutsätter att skattefriheten förlängs. Om så inte skulle ske och stiften behöva fullt ut kompenseras för minskad intäkt från särskild utjämningsavgift ökar kostnaden för stiftsbidrag med i storleksordningen 70 miljoner kronor årligen från år 2011.

♦ Budgeten räknar med en real avkastning på värdepappersportföljen om 3 procent årligen. Utvecklingen är i huvudsak given av yttre faktorer som konjunktur och börsutveckling och utfallet kan för enskilda år bli väsentligt annorlunda.

Osäkerheter

Rambudgeten är en uppskattning av den framtida ekonomin baserad på den kunskap som föreligger i juni 2008. Med hänsyn till det tidsspann budgeten gäller finns dock osäkerheter, följande exempel kan ge en uppfattning om betydelsen av olika antaganden.

Förändring

Ungefärlig effekt på resultatet i miljoner kr

Allmän utjämningsavgift

1 öre

120

Medlemsandel

1 %

8

Personalkostnader

1 %

3

Avkastning på värdepappersportföljen

1 %

50

Nationell finansiering

1 %

5

Den viktigaste intäkten i Svenska kyrkan är kyrkoavgiften. Förändringar i antal tillhöriga och utvecklingen av avgiftsunderlaget är därmed de viktigaste faktorerna på lång sikt. På så kort sikt som tre år är prognosfelen emellertid måttliga genom den eftersläpning som finns i avgiftsuppbörden. De utträden som sker 2008 påverkar kyrkoavgiftsintäkten först år 2011. Medlemmarnas inkomster 2008 påverkar kyrkoavgiften först år 2010.

På kort sikt är svängningarna på värdepappersmarknaderna den största ekonomiska osäkerheten i budgeten. Som illustrerats i tabellen ovan ger en procentenhets förändring i total avkastning på värdepappersportföljen en effekt motsvarande omkring 50 miljoner kronor på resultatet. Budgeten bygger på antagandet om en real avkastning (avkastning minus inflation) över tiden om 3 procent. Kortsiktiga variationer i avkastningen är inte avgörande för verksamhetsplaneringen.

Andra faktorer som kan ha betydelse för verksamheten under planeringsperioden är bland annat förändringar i skattesystemet som påverkar avgiftsunderlaget, förändrad konkurrens på insamlingsmarknaden, politiska beslut kring offentliga bidrag samt rekryteringssvårigheter. Nuvarande skattefrihet för prästlönetillgångar liksom beslutet om beloppen för kyrkoantikvarisk ersättning gäller fram till och med 2009. Resultatet av överläggningar med staten i dessa frågor är idag inte kända. För den kyrkoantikvariska ersättningen har i budgeten antagits en förlängning på 2009 års nivå. Effekten av en eventuell beskattning av prästlönetillgångar kommer att påverka budgeten för år 2011.

Översikt över den nationella nivåns ekonomi

Budgeterat årsresultat ligger på +19, +96 samt -73 miljoner kronor för de tre planeringsåren. Nivån är 300-330 miljoner kronor lägre än i nuvarande rambudget för 2009–2010. Förändringen beror på ett församlingsbidrag på 200 miljoner kronor, lägre förväntad avkastning från finansförvaltningen, på Olivbergsprojektet om 30 miljoner kronor samt på ökade kostnader för nationell finansiering.

För att få en överblick över ekonomin har budgeten grupperats i ett fåtal komponenter i följande tabell. Det innebär en kraftig förenkling och det är viktigt att ta del av de efterföljande förklaringarna för att rätt kunna tolka siffrorna.

Tabell: Översikt över den nationella nivåns ekonomi

Enhet miljoner kronor

Utfall

Prognos

Föreslagen rambudget

Nuvarande

rambudget

 

2007

2008

2009

2010

2011

2009

2010

               

Allmän utjämningsavgift

764

782

811

841

865

806

833

Generell utjämning

-1

-0

0

0

0

-1

-2

Individuella bidrag

-198

-231

-234

-235

-236

-235

-235

Nationell finansiering

-407

-465

-564

-527

-587

-546

-487

               

Resultat

158

86

12

78

41

24

109

               

Olivbergsprojektet

   

-20

-10

     

Församl bidrag/Satsning

-200

-200

-200

-200

-200

   

Finansförvaltning

85

0

226

227

231

294

315

               

Årets resultat

43

-114

19

96

73

318

424

Den totala rambudgeten omfattar den nationella nivån, med undantag för verksamhet bedriven i bolagsform. Det ekonomiska resultatet i dotterföretag planeras på en nivå som saknar betydelse för helheten. I rambudgeten ingår inte heller de kyrkoavgifter som direkt överförs till församlingar, samfälligheter och stift via kyrkkontot. Detta penningflöde ligger i storleksordningen 13 miljarder kronor årligen och är enbart en förmedling via den nationella nivån. På den nationella nivån förvaltas knappt 90 stiftelser med anknuten förvaltning till trossamfundet. Dessa stiftelser, som är självständiga juridiska personer, ingår inte heller i budgeten. I de fall stiftelserna lämnar bidrag till den nationella nivån ingår dessa bidrag bland de externa intäkterna.

Allmän utjämningsavgift

Den goda sysselsättningen 2007 och 2008 gör att avgiftsunderlaget stiger snabbare än vad som tidigare beräknats och därmed även allmän utjämningsavgift. Samtidigt förutses en uppbromsning av konjunkturen 2009 med följd att intäkterna ökar mycket måttligt 2011. För församlingarna är förändringarna mer uttalade då slutavräkningarna kommer att vara höga de två första åren för att därefter falla kraftigt 2011.

Allmän utjämningsavgift utgår i enlighet med kyrkoordningen med 7 öre per 100 kronor av avgiftsunderlaget. Förutom nivån på avgiftssatsen påverkas den allmänna utjämningsavgiften också av andra faktorer:

♦ Inkomstutvecklingen för genomsnittsmedlemmen. Denna sammanhänger dels med den allmänna inkomst- och inte minst sysselsättningsutvecklingen i samhället och dels med medlemsutvecklingen i olika ålders- och inkomstskikt.

♦ Medlemsutveckling till följd av dop och andra inträden, utträden, dödsfall samt in- och utflyttning från landet.

♦ Förändringar av skattesystemet. Genom att avgiften baseras på underlaget för kommunal inkomstskatt påverkas den av exempelvis förändringar i grundavdraget.

Budgeten utgår från Sveriges Kommuner och Landstings (SKL) prognos för skatteunderlagets utveckling, vilken sedan i likhet med nuvarande budget justerats ned. För planeringsperioden är justeringen två procentenheter för att beakta att antalet medlemmar minskar, att utträdesfrekvensen är högre för åldersgrupper med högre genomsnittsinkomster samt att det finns en osäkerhet kring bedömningen av den allmänna inkomstutvecklingen.

Den förbättrade sysselsättningen 2007 och 2008 innebär att skatteunderlaget väntas öka snabbare än de senaste åren. Effekten från medlemsminskningen gör dock att kyrkans avgiftsunderlag trots det ökar med endast 3–4 procentenheter.

För beräkningsantaganden se följande tabell.

Tabell: Allmän utjämningsavgift med beräkningsantaganden

Enhet miljoner kronor

Utfall

Detalj-

budget

Föreslagen rambudget

Nuvarande

rambudget

2007

2008

2009

2010

2011

2009

2010

Allmän utjämningsavgift

764

782

811

841

865

806

833

Öre

7,0

7,0

7,0

7,0

7,0

7,0

7,0

Prognos SKL

3,2 %

4,2 %

5,6 %

5,7 %

4,8 %

5,2 %

5,3 %

Justering

-1,5 %

-1,8 %

-2,0 %

-2,0 %

-2,0%

-2,0 %

-2,0 %

Årlig förändring av Svk:s avgiftsunderlag

 

 

   

 

 

 

1,7 %

2,4 %

3,6 %

3,7 %

2,8 %

3,2 %

3,3 %

För att förstå förändringarna ska man hålla i minnet att förändringar i medlemmarnas inkomster påverkar avgiftsunderlaget först två år senare. Någon effekt från slutavräkningen finns inte i den nationella nivåns ekonomi. Allmän utjämningsavgift baseras endast på kyrkoavgiftens à conto-del.

Vidstående graf visar utvecklingen över en längre tidsperiod och med samma antaganden och underlag som ovan. De kraftiga ökningarna 2002 och 2003 avspeglar den snabba utvecklingen av avgiftsunderlaget genom inkomstökningar, god sysselsättning och ändrad beskattning av pensioner samt med ovan beskrivna tvååriga förskjutning. Värdena för 2009–2010 avspeglar den förbättrade konjunkturen och högre sysselsättningen 2007–2008.

Generell utjämning

Storleken på de generella avgifterna och bidragen bedöms bli lägre än vad som tidigare förutsågs. Det beror främst på att tidigare rambudget överskattade både inkomstutvecklingen i storstadsområdena och kostnadsutvecklingen i kyrkan. En lägre ökningstakt i de här avseendena minskar storleken på utjämningen.

Den generella utjämningen följer av kyrkoordningens bestämmelser kring inkomst- och kostnadsutjämning. Framförallt omfattningen på kyrkotillhörighets-komponenten har tenderat att öka kraftigt under senare år (en kombination av ökade personalkostnader och minskande tillhörighetstal). Föreslagen budget utgör en framskrivning av hittillsvarande tendenser och inga systemförändringar har förutsetts. Genom att avgifter och bidrag i stort följer varandra har den generella utjämningen ingen direkt inverkan på den nationella nivåns nettoresultat, men omslutningen förändras. Se tabell nedan.

Tabell: Generell utjämning

Enhet miljoner kronor

Utfall

Detalj-

budget

Föreslagen rambudget

Nuvarande

rambudget

2007

2008

2009

2010

2011

2009

2010

Utjämningsavgifter

636

652

682

706

732

706

744

Utjämningsbidrag

-637

-652

-682

-706

-732

-707

-746

Nettokostnad

-1

0

0

0

0

-1

-2

Individuella bidrag

Nivån på stiftsbidragen föreslås ligga kvar under planeringsperioden med indexuppräkning av ytabidragen 2009. Vid utbetalning av stiftsbidrag avräknas den utdelning från förvaltningen av prästlönetillgångarna, särskild utjämnings-avgift, som stiften erhåller. Utdelningsnivån har de senaste åren stigit snabbare än beräknat och i budgetförslaget har det avräknade beloppet höjts med försiktigt prognostiserade värden. Skattefriheten för prästlönetillgångarna har förutsatts fortsätta. Skulle den upphöra kan effekten bli att kostnaden för de individuella bidragen blir i storleksordningen 70 miljoner kronor högre.

Även budgeten för extra utjämningsbidrag behålls oförändrad. Extra utjämningsbidrag har hittills huvudsakligen använts för indelningsförändringar. Stiften har en viktig roll vid indelningsförändringar och känner till behoven av stöd i församlingarna. Riktat stöd i dessa situationer bör därför ges från stiften. Extra utjämningsbidrag kommer därför från 2009 inte längre att ges för indelningsförändringar.

Tabell: Individuella bidrag

Enhet miljoner kronor

Utfall

Detalj-

budget

Föreslagen rambudget

Nuvarande

rambudget

2007

2008

2009

2010

2011

2009

2010

Stiftsbidrag, brutto

442

443

446

447

448

445

445

Särskild utjämningsavgift

-245

-222

-222

-222

-222

-220

-220

Stiftsbidrag, netto

198

221

224

225

226

225

225

Extra utjämningsbidrag

0

10

10

10

10

10

10

Summa individuella bidrag

198

231

234

235

236

235

235

Nationell finansiering

Nationell finansiering budgeteras 18 respektive 40 miljoner kronor högre än i nuvarande rambudget för åren 2009 och 2010. Ökningen analyseras längre fram, men beror till största delen på en ökad nationell finansiering av den internationella verksamheten.

En stor del av verksamheten på den nationella nivån vid sidan av utjämning och finansförvaltning, drygt 60 procent, finansieras med externa medel som gåvor, kollekter och bidrag. Den största delen av dessa intäkter avser kyrkoantikvarisk ersättning och den internationella verksamheten. Resterande del av kostnaderna finansieras ur allmän utjämningsavgift. I budgetsammanhang går detta under benämningen nationell finansiering. Verksamhetens finansiering framgår av följande tabell. Observera att generella och individuella utjämningsbidrag samt kostnader för finansförvaltningen inte ingår i tabellens kostnader. Tabellen visar istället kostnaden för all övrig verksamhet.

Tabell: Externa intäkter, kostnader, destinerade medel och nationell finansiering

 

Utfall

Detalj-

budget

Föreslagen rambudget

Nuvarande

Rambudget

Enhet miljoner kronor

 

2007

2008

2009

2010

2011

2009

2010

               

Extern finansiering

             

Kollekter och gåvor

197

206

200

208

213

227

231

Sida- och EU-bidrag

87

108

104

110

115

102

103

Kyrkoantikv. ersättn.

257

395

465

460

460

465

465

Övrigt*

106

125

136

108

97

109

89

S:a extern finansiering

647

835

906

886

885

902

888

Kostnader

-1 087

-1 351

-1 529

-1 431

-1 475

-1 490

-1 425

Förändr. dest. medel

34

52

59

18

4

42

49

Nettokostnad (att täckas av nationell finansiering)

407

-465

-564

-527

-587

-546

-487

* Under rubriken Övrigt ingår t.ex. intäkter som genereras som ränta på destinerade medel (insamlade medel för den internationella verksamheten), bidrag från andra organisationer, stiftelser och myndigheter, försäljningsintäkter m.m. Dessa avser uteslutande annan verksamhet än den som beskrivits ovan som utjämning och finansförvaltning.

Storleken på den nationella finansieringen beror dels på omfattningen av verksamheten, dess kostnader, dels på i vilken utsträckning den kan finansieras med externa medel eller genom upplösning av tidigare års avsättningar av ej förbrukad extern finansiering.

Budgeten för kollekter och gåvor har sänkts. Den nuvarande rambudgetens nivå har mot bakgrund av de senaste årens utfall visat sig vara orealistiskt hög. Internationella avdelningen gör under planperioden satsningar på insamling och kommunikation vilket avspeglas i intäkterna 2010 och 2011. Kyrkoantikvarisk ersättning för år 2010 och framåt är föremål för överläggningar mellan kyrkan och staten. Budgeten för 2010 och 2011 har lagts på den nivå som nuvarande uppgörelse ursprungligen angav för 2009. Den kyrkoantikvariska ersättningen fördelas efter ansökan till stiften och baseras bland annat på yttrande från antikvariska myndigheter.

Förändring av destinerade medel hänför sig till internationella avdelningen där delar av uppbyggda reserver kommer att utnyttjas.

Tabell: Nationell finansiering

   

Detalj-

Föreslagen rambudget

Nuvarande

Enhet miljoner kronor

Utfall

budget

Rambudget

 

2007

2008

2009

2010

2011

2009

2010

               

Verksamhet med större förändring jmf. fg rambudget

             

Internationella avd

19

21

33

53

79

   

Utlandskyrkan

59

52

63

79

92

   

Verks.överg. Förs.förbundet

 

2

5

5

5

   

Kyrkomötesbeslut

   

2

1

1

   

Summa

78

75

103

138

177

   
               

Övrig verksamhet

             

ÄB:s o GS:s sekretariat

74

84

85

65

64

   

Sekr för teologi o ekumenik

27

39

39

40

39

   

Kyrkoliv o samhällsansvar

85

89

92

95

97

   

STI Jerusalem

2

3

5

3

3

   

Informationsavd

39

33

50

36

37

   

Kyrkorättsavd

46

69

106

56

62

   

Ekonomi- o finansavd

43

56

59

59

61

   

Personalavd

13

16

16

18

18

   

Budgetreserv

   

10

18

30

   

Summa

328

390

461

389

410

   
               

Totalt

407

465

564

527

587

546

487

               

Kommentarer

I rambudgetskrivelsen till 2007 års kyrkomöte (KsSkr 2007:1) förutskickades att Kyrkostyrelsen under planperioden skulle göra det tydligare även ekonomiskt att det internationella arbetet är en del av Svenska kyrkans gemensamma ansvar och verksamhet. Budgetförslaget avspeglar dels en ökad nationell finansiering och dels att kostnader för ekumeniska relationer med samarbetskyrkor i Afrika, Asien och Latinamerika har lyfts bort från avdelningen. Budgeten i övrigt kommenteras under separat rubrik längre fram.

Kostnadsnivån för utlandskyrkan har stigit under senare år, som följd av bland annat ökade lönekostnader och högre kostnader för sociala avgifter och pensioner. Den genomgång som ännu pågår av lokaler och fastigheter i utlandet visar ett omfattande underhållsbehov. Planen innebär fortsatta underhållsarbeten i storleksordningen 10 miljoner kronor per år. En närmare analys av budgeten finns under separat rubrik längre fram.

Under 2008 har Församlingsförbundets funktioner för juridisk och ekonomisk rådgivning och utbildning överförts till den nationella nivån.

Under 2009 genomförs en utredning om socialpolitiskt program för Svenska kyrkan enligt uppdrag från 2007 års kyrkomöte. Till 2008 års kyrkomöte föreslås att den nationella nivån ska bära vissa kostnader för utlandsboende ungdomars konfirmation.

Inom Ärkebiskopens och generalsekreterarens sekretariat budgeteras kostnaderna för kyrkomöte, kyrkostyrelse, ärkebiskopens kansli, religionssociologiska studier, EU-bevakning, omvärldsanalys, riktat stöd med flera verksamhetsövergripande kostnader. Inom sekretariatet finns för 2009, liksom i den nuvarande budgeten, den särskilda satsning om 20 miljoner kronor som avser riktat stöd i samråd med stiften till församlingar och samfälligheter för prioriterade satsningar. 2010 budgeteras insatser för uppföljning och erfarenhetsspridning.

Inom Sekretariatet för teologi och ekumenik budgeteras kostnaderna för ekumeniskt arbete inklusive medlemsavgifter till ekumeniska organ, stöd till minoritetskyrkor i Sverige samt för forskning. I budgeten ingår ökade kostnader med anledning av generalförsamlingen för Konferensen för europeiska kyrkor 2009 samt ökade kostnader för medlemsavgift i Sveriges kristna råd.

Avdelningen för kyrkoliv och samhällsansvar budgeterar kostnader för de gemensamma utbildningsprogrammen (präst, kyrkomusiker, församlingspedagog och diakon) liksom kostnader för gemensamma rekryterings- och utvecklingsinsatser. Under planeringsperioden fortsätter arbetet med en förändrad utbildningsorganisation. Vidare finns kostnader för miljöarbete samt för utvecklingsarbete inom bland annat musik, diakoni, barn-, ungdoms- och konfirmandverksamhet. Det planerade orgelsymposiet 2009 kommer att senareläggas och samplaneras med det vart fjärde år återkommande kyrkomusikersymposiet. I budgeten ingår även kostnader för kultur- och kulturarvsfrågor. För handläggning av den kyrkoantikvariska ersättningen och därmed sammanhängande frågor rymmer budgeten ökade resurser.

Verksamheten vid Svenska teologiska institutet (STI) finansieras dels med deltagaravgifter och hyresintäkter från deltagare och gäster och dels med nationell finansiering. Nationell finansiering täcker framför allt vissa grundkostnader för fastighet och administration. I ett läge där säkerhetssituationen riskerar att störa verksamheten är den säkerhet som den nationella finansieringen utgör väsentlig. För 2009 planeras en större underhållsinsats på fastigheten. Professuren väntas bli tillsatt under 2008 och kommer då att finansieras med avkastningen från en särskild fond. Arbetet med att söka externa medel till fonden fortsätter under planeringsperioden.

Informationsavdelningen ansvarar för den samlade informations- och kommunikationsverksamheten på den nationella nivån. Kostnaden för informations- och insamlingsverksamhet som avser utlandskyrkan och internationella avdelningen belastar och budgeteras inom dessa avdelningar. För valåret 2009 planeras informationsinsatser motsvarande 10 miljoner kronor, vilket är 5 miljoner kronor lägre än vid kyrkovalet 2005. Sänkningen ska ses mot bakgrund av att stödet till nomineringsgrupperna höjdes med 5 miljoner kronor för år 2009 enligt beslut vid 2007 års kyrkomöte. En genomlysning av verksamheten har skett under 2008 som kan komma att påverka planeringen för framtiden. Fokus kommer 2009 att ligga på utveckling av Svenska kyrkans intranät för förtroendevalda, anställda och ideellt engagerade. I förhållande till nuvarande rambudget har bemanningen minskat till förmån för inköp av tjänster.

Kyrkorättsavdelningen budgeterar kostnader för juridisk rådgivning och utbildning som vänder sig till stift och församlingar, för juridiskt arbete i relation till kyrkokansliets avdelningar, för gemensamt arkiv, för Svenska kyrkans kanslistöd samt för kyrkobokföringssystemet och organisationsregistret. Dessutom finns här kostnader för kyrkovalet samt för Svenska kyrkans överklagandenämnd, Svenska kyrkans ansvarsnämnd för biskopar samt Svenska kyrkans valprövningsnämnd. Budgeten för 2009 års kyrkoval har höjts i förhållande till tidigare planering. Detta mot bakgrund av allmänna kostnadsökningar och av att projektet fått en större bemanning än vid tidigare val, det senare av säkerhetsskäl och för att ge en rimlig arbetsbelastning på projektpersonalen. För de fyra åren 2007–2010 beräknas avdelningens ackumulerade valkostnader till 84 miljoner kronor. I budgeten inryms även ökade avtalskostnader för kyrkobokföringssystemets drift och kostnader för kyrkobokföring av utlandsboende.

Ekonomi- och finansavdelningen ansvarar för ekonomistyrning och redovisning för den nationella nivån, finansförvaltning, drift av utjämningssystemet, Svenska kyrkans gemensamma IT-plattform och vissa nationella administrativa system, rådgivning och utbildning inom ekonomiområdet i relation till församlingar och samfälligheter samt för IT-, fastighets- och kontorsserviceverksamheter. Inom avdelningen budgeteras också kostnaderna för de av Kyrkomötet valda revisorerna. Kostnaderna för den finansiella verksamheten belastar finansförvaltningen. På motsvarande sätt belastar kostnaden för personal som direkt betjänar utlandskyrkan och internationella avdelningen dessa avdelningar. Kostnaden för lokaler, kontorsservice samt vissa delar av IT-verksamheten belastar i huvudsak utnyttjande avdelningar. I budgeten har inrymts kostnader för byte av ekonomisystem 2009–2010 och för medverkan i olika projekt för administrativ samordning och samverkan inom Svenska kyrkan.

Personalavdelningen ansvarar för personaladministration för Sverige- och utlandsplacerad personal. Vidare budgeteras vissa personalrelaterade kostnader som arbetsmiljöarbete, rekrytering, personalutveckling/-avveckling, chefsutveckling samt viss gemensam utbildning. Till den del arbetet avser utlandskyrkan och den internationella avdelningen belastar kostnaden dessa avdelningar.

I stället för att på varje avdelning lägga en reserv för oförutsedda kostnader och nya åtaganden inom ramen för löpande verksamhet har, liksom tidigare år, en samlad budgetreserv lagts för hela verksamheten. Reserven trappas ner när rambudgeten rullas fram, dvs. i den rambudget som presenteras nästa år kommer budgetreserven för 2010 och 2011 att ha sänkts till 8 respektive 20 miljoner kronor. En reserv om 30 miljoner kronor för 2011 utgör drygt en procent av de totala kostnaderna på den nationella nivån.

Internationella avdelningen utom STI

Internationella avdelningen finansieras huvudsakligen på annat sätt än med nationell finansiering. För att få rätt bild av verksamhetens omfattning ges här en separat analys av huvuddragen i avdelningens rambudget.

I budgeten föreslås en höjning av nationell finansiering som beskrivits i tidigare avsnitt. Vid sidan av det av Kyrkomötet beslutade projektet för bostäder på Olivberget i Jerusalem föreslås 30, 50 respektive 75 miljoner kronor i nationell finansiering för de tre åren.

Tabell: Rambudget Internationella avdelningen

Enhet miljoner kronor

Utfall

Detalj-budget

Föreslagen rambudget

Nuvarande

rambudget

 

2007

2008

2009

2010

2011

2009

2010

Extern finansiering

             

Kollekter och gåvor

166

177

171

179

183

199

203

Sida- och EU-bidrag

87

108

104

110

115

102

103

Övrigt

41

61

69

69

70

61

60

Summa intäkter

294

346

344

358

368

361

366

Nationell finansiering

             

Olivberget

   

20

10

     

Satsning Hela Världen

   

5

       

Övrigt

19

21

25

50

75

22

23

S:a nat. finansiering

19

21

50

60

75

22

23

Kostnader

-365

-424

-457

-435

-446

-431

-439

Ianspråkt. dest. medel

52

56

63

17

3

48

50

Nettoresultat

0

0

0

0

0

0

0

Utvecklingen de senaste åren har visat att målen för kollekter och gåvor i nuvarande rambudget är alltför högt ställda och de har därför sänkts. Sänkningen i förhållande till detaljbudget 2008 avser testamentsintäkter där ramen lagts på en försiktigare nivå. För 2010 och 2011 målsätts ökade intäkter som följd av de satsningar som kommer att göras för arbetet under benämningen Hela Världen. Ansträngningar har påbörjats för att få bidrag ur EU:s budget, vilket avspeglas i en ökad budget mot slutet av perioden.

Det av Kyrkomötet beslutade projektet att bygga bostäder på Olivberget i Jerusalem kommer att redovisas inom avdelningen. För att lansera Hela Världen kommer större informationsinsatser än vanligt att ske och för det ges en extra finansiering av nationella medel. Utöver den upptrappning av nationell finansiering som framgår av tabellen får avdelningen indirekt ett ökat stöd genom att kostnaderna för ekumeniska relationer med partnerkyrkor lyfts över till sekretariatet för teologi och ekumenik, en kostnad motsvarande 4 miljoner kronor per år.

Avdelningens arbete, som planeras för en större omfattning än tidigare under 2000-talet, kommer att vara inriktat mot fyra fokusområden: kristen livstolkning och gemenskap, hållbar utveckling, kvalitet och lärande samt demokrati-utveckling, fred och säkerhet.

Höga intäkter tidigare under 2000-talet har gett betydande reserver (destinerade medel) och därigenom finns utrymme för att under planeringsperioden budgetera för en mer omfattande verksamhet än vad de årliga intäkterna täcker. Detta avspeglas i att betydande belopp av destinerade medel enligt planerna tas i anspråk under perioden.

Avdelningen för Svenska kyrkan i utlandet

Utlandskyrkan finansieras i huvudsak genom nationell finansiering, men externa intäkter som kollekter och gåvor ger viktiga bidrag till finansieringen. Se följande tabell.

Tabell: Rambudget Avdelningen för Svenska kyrkan i utlandet

   

Detalj-

Föreslagen rambudget

Nuvarande

Enhet miljoner kronor

Utfall

budget

     

rambudget

 

2007

2008

2009

2010

2011

2009

2010

Extern finansiering

             

Kollekter och gåvor

15

14

14

14

14

13

13

Stiftelsebidrag till

             

    Köp av kyrka

24

           

    Underhåll

 

13

10

10

 

10

7

    Drift

5

20

20

2

 

10

 

Övrigt

11

6

5

5

5

4

4

Summa intäkter

55

53

49

31

19

38

24

Nationell finansiering

59

52

63

79

92

63

73

Kostnader

-99

-105

-112

-111

-112

-101

-97

Ianspråkt. dest. medel

8

1

1

1

1

   

Avsatta dest. medel

-24

     

1

0

Nettoresultat

0

0

0

0

0

0

0

Budgeten för 2009 och 2010 ligger på en högre nivå än nuvarande rambudget. Det är följden av att kostnadsnivån i verksamheten är högre än tidigare beräknat, som följd av högre lönelägen och högre kostnader för arbetsgivaravgifter och pensioner, liksom för andra personalberoende kostnader som resor, skolavgifter och magasinering. Genom att större uttag än tidigare beräknat behöver göras ur Stiftelsen Svenska kyrkan i utlandet under 2008 minskar möjligheten att den vägen finansiera ett tänkt fortsatt underhåll om 10 miljoner kronor per år, vilket också ställt ökade krav på nationell finansiering.

Finansförvaltning

Resultatet budgeteras på en lägre nivå än i nuvarande ram till följd av något sänkt avkastningsförvänting och lägre kapitalbas. Budgeten utgår från ett antagande om en real avkastning på tre procent, det vill säga om inflationen är två procent innebär det en nominell avkastning på fem procent. Svängningarna på värdepappersmarknaderna är emellertid stora och faktiskt resultat för ett enskilt år avviker ofta kraftigt från budgeten.

Tabell: Finansförvaltning

Enhet miljoner kronor

Utfall

Prognos

Föreslagen rambudget

Nuvarande

rambudget

2007

2008

2009

2010

2011

2009

2010

Kapital- o likviditetsförv.

104

28

255

256

260

324

345

Kostnader

-19

-28

-29

-29

-29

-30

-30

Nettoresultat

85

280

226

227

231

294

315

Förräntat kapital

31 dec. resp. år

5 001

4 929

5 458

5 634

5 623

5 541

5 935

Kostnaderna avser främst arvoden till externa förvaltare, men här ingår också kostnader för etisk granskning, systemstöd samt den egna finansenhetens personal. Resultatförändringen mot nuvarande ram är en följd av ett något lägre förräntat kapital och bättre förräntning på förvaltningen av de egna likvida medlen.

Det ska understrykas att osäkerheten i budgeten är mycket stor, i synnerhet för enskilda år. Effekten av även måttliga avvikelser är betydande och redan en procents förändrad avkastning på värdepappersportföljen motsvarar omkring 50 miljoner kronor.

Församlingsbidrag/särskilda satsningar

Med tillämpning av de i skrivelsen föreslagna nya reglerna för eget kapital och vid budgetens antaganden finns det överskjutande kapital samtliga tre år i rambudgeten. Kyrkostyrelsen föreslår att utbetalning sker med 200 miljoner kronor vardera under åren 2009 och 2010. För det tredje planeringsåret indikeras en nivå på överskjutande kapital om 200 miljoner kronor. Huruvida den nivån kan hållas beror av utvecklingen för kapitalförvaltningen de närmaste åren och är därför mycket osäker.

Utbetalningen 2009 och 2010 föreslås ske direkt till församlingar med egen ekonomi respektive till samfälligheter att användas för strategiska insatser inom församlingarna. Beloppen fördelas i förhållande till antal tillhöriga vid början av året före utbetalningsåret.

Destinerade medel

För vissa verksamheter finns i balansräkningen avsatta destinerade medel. Detta gäller främst internationella avdelningen. Medlen utgör reserver för att utjämna framtida behov, men genom oväntat stora intäkter under några år har de kommit att växa till en nivå utöver vad som krävs som buffert. För i synnerhet den internationella avdelningen gäller att gåvor som getts till arbetet ska tas i bruk och inte användas för kapitaluppbyggnad. Rambudgeten planerar därför att betydande belopp kommer att tas i anspråk av dessa medel, vilket framgår av följande tabell.

Tabell: Behållning av destinerade medel (värden per 31 december respektive år)

   

Detalj-

Föreslagen rambudget

Nuvarande

Enhet miljoner kronor

Utfall

budget

rambudget

 

2007

2008

2009

2010

2011

2009

2010

Internationella avd.

250

194

131

114

110

174

124

Svenska kyrkan i utlandet

36

36

36

35

35

10

10

Professorsfonden

16

22

27

28

29

6

6

STI Jerusalem

29

29

28

28

27

28

28

Övriga verksamheter

3

3

3

3

3

5

5

Totalt

335

284

225

208

204

223

173

Vissa av medlen är genom anvisning från givare öronmärkta för visst specifikt ändamål inom verksamheten, till exempel ett visst projekt. Andra delar har bundits upp genom att de använts för ideella placeringar, exempelvis i Oikocredit. Utlandskyrkans medel är i stort sett helt uppbundna i fastigheter.

Investeringar

Inom delar av verksamheten sker investeringar i tekniskt systemstöd för att underlätta arbetet såväl för hela kyrkan som för den nationella nivån. Vissa är utbytesinvesteringar medan andra avser nya systemstöd. Avskrivningar på dessa ingår i rambudgeten.

Eget kapital

Kyrkostyrelsen föreslår i den här skrivelsen en ny målnivå för det egna kapitalet samt regler för vad som ska göras när kapitalet överstiger den övre gränsen i målspannet.

Med tillämpning av dessa regler och med föreslagen utbetalning av församlingsbidrag/indikerat utrymme utvecklas eget kapital enligt tabell nedan. Det bör noteras att nivåerna påverkas av den stora osäkerhet som råder kring finansförvaltningens avkastning kommande år.

Tabell: Eget kapital och balansomslutning (värden per 31 december respektive år)

 

Utfall

Prog-

nos

Föreslagen rambudget

Nuvarande

rambudget

Enhet miljoner kronor

 

2007

2008

2009

2010

2011

2009

2010

Eget kapital

5 166

5 052

5 071

5 166

5 240

5 746

6 170

Målvärde

4 000

4 000

4 080

4 162

4 245

   

Övre gräns (+25%)

5 000

5 000

5 100

5 202

5 306

   

Kapital över/under gräns

166

52

-29

-36

-67

   
               

Balansomslutning *

8 381

8 250

8 300

8 400

8 400

8 431

8 855

               

Soliditet**

62%

61%

61%

62%

62%

68%

70%

               

*) Totala tillgångar.

**) Eget kapital i procent av totala tillgångar.

En skattefordran om ca 100 miljoner kronor finns i juni 2008 avseende löneskatt på återbetalda pensionsmedel från kyrka-statreformen. Den slutliga storleken på detta belopp kan inte fastställas förrän de pensionsåtaganden som fanns vid relationsförändringen har fullföljts. Beloppet har av försiktighetsskäl därför inte påverkat budgeten och därmed inte heller eget kapital.

Totala kostnader

Budgetramen läggs fast i termer av totala kostnader. Det är därför intressant att särskilt jämföra kostnaderna i förslaget med motsvarande i den nuvarande ramen.

Tabell: Totala kostnader

   

Detalj-

Föreslagen rambudget

Nuvarande

Enhet miljoner kronor

Utfall

budget

rambudget

 

2007

2008

2009

2010

2011

2009

2010

               

Totalt

1 941

2 263

2 494

2 412

2 473

2 463

2 436

               

Av tabellen framgår att kostnadsramen totalt sett ökar med 31 respektive minskar med 24 miljoner kronor jämfört med nuvarande ram för 2009 och 2010. Ökningen beror på en rad faktorer, som anslag till bostadsprojektet på Olivberget, ökade kostnader för utlandskyrkans drift och fastighetsunderhåll, ökade kostnader för den internationella verksamheten och verksamhetsövergång från Församlingsförbundet. För 2010 innebär förslaget en sänkning i förhållande till nuvarande rambudget.

Personal

Total bemanning för 2009 planeras vara 486 årsarbetare. Av dessa är 148 utlandspersonal och 338 Sverigepersonal. Sverigepersonalen har därmed ökat med sex årsarbetare i förhållande till nuvarande rambudget. I ökningen ingår fem årsarbetare som övergått från Församlingsförbundet.

Bidrag till/kostnader för övriga nivåer i kyrkan

Stora delar av budgeten för den nationella nivån utgörs av bidrag till andra nivåer i Svenska kyrkan, nämligen utjämningssystemets generella bidrag, 682 miljoner kronor, de individuella bidragen, 234 miljoner kronor och den kyrkoantikvariska ersättningen, 465 miljoner kronor. Hit kan även räknas den särskilda satsningen om 20 miljoner kronor för insatser i stift, församlingar och samfälligheter samt församlingsbidraget om 200 miljoner kronor. Samtliga värden avser år 2009.

Andra delar av kostnadsbudgeten avser kostnader som den nationella nivån tar i stället för att övriga nivåer blir fakturerade sin andel. Exempel kan vara: avtal med Bonus Presskopia avseende kopiering 5 miljoner kronor, kyrknätets infrastruktur 16 miljoner kronor, kyrkobokföring och organisationsregister inklusive bemanning av systemen 38 miljoner kronor, statistikdatabas, ekonomisk redogörelse, IT-satsning och andra nationella administrativa system 16 miljoner kronor. För valförberedelser och -administration ingår 58 miljoner kronor.

Från och med 2008 har den nationella nivån övertagit ansvaret och kostnaden, 4 miljoner kronor årligen, för juridisk och ekonomisk rådgivning och utbildning i relation till församlingar och samfälligheter, som tidigare skett genom Församlingsförbundet.

I den nationella nivåns budget ingår betydande kostnader för de kyrkliga utbildningarna i form av kostnader för pastoralinstituten, 22 miljoner kronor, bidrag till utbildningsinstitutioner, 23 miljoner kronor samt stipendier till studerande vid utbildningarna, 2 miljoner kronor. Vidare finns kostnader om 13 miljoner kronor för Svenska kyrkans medlemskap i organisationer som exempelvis Kyrkornas världsråd, Lutherska världsförbundet och Sveriges kristna råd.

I ett par fall har den nationella nivån kostnader för verksamhet på församlingsnivå, genom bidrag till de lutherska minoritetskyrkornas arbete i Sverige, 3 miljoner kronor och genom stöd till de svenska församlingarna i utlandet i form av bidrag eller utsänd personal, 88 miljoner kronor.

Previous PageInnehållsförteckningNext Page